Orpon hallitus on päättänyt lakkauttaa rahoituksen kehitysvammaisille ja runsaasti tukea tarvitseville lapsille suunnatulta selkokieliseltä oppimateriaalituotannolta. Kehitysvammaliiton oppimateriaalikeskus Opike on menettämässä STEA-rahoituksen vuoden 2025 alusta ja tämä uhkaa koko selkokielisten oppimateriaalien tuotantoa. Oppimateriaalituotannon lopettaminen uhkaa ennen näkemättömällä tavalla kehitysvammaisten ja muita erityisryhmien omaavia lasten ja nuorten oikeutta oppimiseen ja heidän oppivelvollisuuden toteutumistaan, kun Orpon hallitus jatkaa systemaattista hyvinvointivaltion heikentämistään.
Tarve selkokieliselle oppimateriaalille on viime vuosien perusteella ollut jo pitkään kasvussa. Aikaisemmin Orpon hallituksen toimesta on jo heikennetty näiden ihmisryhmien tilannetta sosiaaliturvaleikkauksin, asiakasmaksujen korotuksin sekä vammaispalvelulain heikennyksin. Orpon hallituksen aikaisemmat koulutukseen kohdistuneet leikkaukset ovat ajaneet koulut jo ennestään ahtaalle.
“Oikeus yhdenvertaiseen opetukseen ja oppimisen mahdollisuuksiin on perusoikeus. Yhteiskunnan on pystyttävä takaamaan jokaiselle lapselle ja nuorelle – myös kehitysvammaisille – riittävä tuki ja edellytykset oppimiselle ja opiskelulle. Selkokielisen oppimateriaalituotannon lakkauttaminen on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka Orpon hallitus suuntaa säästönsä ensisijaisesti juuri kaikista heikoimmassa asemassa oleviin” toteaa Demariopiskelijoiden puheenjohtaja Miku Kuuskorpi.
”Lapsella tai nuorella, jolla on erityishaasteita, ja joka tarvitsee apua oppimisen kehittymiseen, tulee olla riittävät oppimateriaalit. Jos lapsella tai nuorella ei ole riittäviä oppimisen tueksi tarkoitettuja materiaaleja, seurauksena voi olla, ettei hän jaksa keskittyä opetukseen ja kokee helpommin turhautumista oppimisen suhteen. Selkokielisten materiaalien rahoituksen lakkauttaminen vaarantaa lapsen ja nuoren yhdenvertaisen oppimisen” kommentoi Siru Hopealinna Demariopiskelijoiden liittohallituksen jäsen.
Hallitus ei voi jättää tätä ongelmaa ratkaisematta. Jokaisella lapsella ja nuorella, riippumatta hänen taustastaan tai tarpeistaan, on oikeus saada laadukasta opetusta ja oppimateriaaleja, jotka tukevat hänen kehitystään, oppimistaan ja sivistystään. Kyse on yhdenvertaisuudesta ja jokaisen lapsen ja nuoren oikeudesta oppia.